Klucz do lepszej strony internetowej: nawigacja

Wprowadzenie

Jednym z głównych skutków dobrze zorganizowanej strony internetowej jest, zatrzymanie odwiedzających do chwili zapoznania się z ofertą. Właściwie zaprojektowana strona internetowa jest w większości przypadków stworzona właśnie dla tego celu, chyba że przeznaczona jest do użytku osobistego.

Dobrą praktyką jest zamieszczanie portfolio na stronie internetowej, choć nie jest to obligatoryjne. Dla firm i przedsiębiorstw internetowych, najważniejszą sprawą będzie przygotowanie witryny prezentującej informacje o oferowanych produktach do sprzedaży tj. ich zaletach i właściwościach. Jednak większość osób bez wątpienia woli wizualnie zniewalające projekty, które oddziałując na ich psychikę podświadomie wzbudzą potrzebę zakupu.

Bezsporne jest, że takie oddziaływanie nie powoduje krzywdy, ale trzeba postawić się w butach innych ludzi, by zrozumieć jak osoba odwiedzająca stronę może myśleć, co może robić i w jaki sposób reagować.

Nawigacja

Jak powiedziałem, web master musi nauczyć się sposobu myślenia odwiedzających jego serwis.

Poniżej przedstawię Ci dwie hipotetyczne sytuacje:

Sytuacja A: Strony internetowe z dobrą nawigacją (2-3 linki do strony docelowej), dobrze zaplanowane w zakresie pośrednictwa pracy i projektowania.

Sytuacja B: Strona internetowa bez wyraźnie zaznaczonej nawigacji (odwiedzający, aby znaleźć potrzebne informacje muszą przeglądać wszystkie podstrony), trudne do odczytania czcionki nawigacji i niewyraźne (źle dobrane kolorystycznie) umieszczone przyciski nawigacyjne.

Jak sądzisz, którą – z omawianych sytuacji – witrynę ponownie odwiedzi użytkownik?

Odpowiedź jest oczywista: użytkownik będzie zawsze chciał mieć możliwość dostępu do strony docelowej tzn. tej, gdzie znajdzie wszystkie interesujące go informacje bez konieczności żmudnego przeszukiwania poszczególnych wpisów.

Udowodnione jest, że jeśli w ciągu pierwszych 5 sekund nie zdołasz zainteresować użytkownika odwiedzającego Twoją stronę – możesz go na zawsze stracić.

Wyobraź sobie teraz co czuje użytkownik w sytuacji B. Gdy chce poznać więcej informacji o produkcie, musi otwierać poszczególne podmenu paska nawigacji witryny.

Ze względu na złe rozmieszczenie i fantazyjne font-typy, użytkownik internetu bezskutecznie poszukuje interesujących go informacji.

Nawet wtedy, gdy to robi, linki do informacji o produkcie są niejednoznaczne (przykład: Strona główna> O> Produkty> Wizerunek produktu> etc … kilka kliknięć nie daje informacji o produkcie) przez co zamiast zarabiać pieniądze tracisz potencjalnych odbiorców.

Nikt nie lubi tracić czasu na bezowocne poszukiwania.

W następnym poście poruszę temat: Klucz do lepszej strony internetowej: wygląd.

Jeśli to co napisałem uważasz za wartościowe, chcesz coś dodać – umieść komentarz poniżej.

Pozdrawiam Cię

Marek Zadęcki.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s